در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

 بارورسازی ابر‌ها را باور کنیم؟

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه با بارورسازی ابر‌ها نمی‌توان خشکسالی را برطرف کرد، گفت: اعتقاد زیادی به افزایش بارش‌ها از طریق بارورسازی ابر‌ها وجود ندارد و این مساله هنوز محل بحث است.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه با بارورسازی ابر‌ها نمی‌توان خشکسالی را برطرف کرد، گفت: اعتقاد زیادی به افزایش بارش‌ها از طریق بارورسازی ابر‌ها وجود ندارد و این مساله هنوز محل بحث است.
کد خبر: ۱۴۳۹۵۵۳

‌به گزارش جام جم آنلاین، احد وظیفه در پاسخ به این پرسش که بارورسازی ابر‌ها چقدر در حل بحران کم آبی موثر است؟ توضیح داد: گزارش‌های سازمان جهانی هواشناسی تاکید می‌کند که بارورسازی ابر‌ها روشی برای برطرف کردن خشکسالی نیست و نباید امیدوار بود که با انجام چنین اقداماتی بتوان خشکسالی را برطرف کرد.

‌به گفته وی در کشورمان نیز مدتی است بارورسازی ابر‌ها انجام می‌شود، اما تغییر قابل توجهی در بارش‌ها ایجاد نشده است.

‌رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره نحوه بارورسازی ابر‌ها نیز توضیح داد: در کشور‌های مختلف بارورسازی ابر‌ها با روش‌های متفاوتی انجام می‌شود و به این منظور ذراتی را به درون ابر‌ها می‌پاشند تا هسته میعان در ابر‌ها شکل بگیرد.

وظیفه عنوان کرد‌: برای بارورسازی ابرهای‌گرم از ذرات نمک و در ابر‌های سرد از یدید‌نقره استفاده می‌کنند و به این شکل تلاش می‌شود تا بارش زودتر یا طولانی‌تر بشود.

وی درباره سابقه بارورسازی ابر‌ها در دنیا نیز به جام جم آنلاین گفت: بارورسازی ابر‌ها سابقه‌ای طولانی دارد. برای نمونه در آمریکا از دهه ۱۹۴۰ به بعد برای بارورسازی ابر‌ها تلاش شد. در چین نیز چنین اقداماتی را انجام می‌دهند. اما تاکنون در هیچ کجا بارورسازی ابر‌ها نتوانسته است، شرایط خشکسالی را تغییر دهد.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: در واقع بارورسازی ابر‌ها یکی از ابزار‌هایی است که از آن برای مدیریت آب استفاده می‌کنند. اما میزان تاثیر گذاری آن هنوز محل بحث است.

وظیفه با اشاره به اینکه نتایج متفاوتی درباره تاثیر بارورسازی ابر‌ها منتشر شده است، افزود‌: برای نمونه براساس یکی از این گزارش‌ها حدود ۶ سال برای بارورسازی ابر‌ها در یک منطقه تلاش شده است و این اقدامات سبب شده حدود ۱.۵ درصد به بارش‌های منطقه اضافه شود.
 
وی ادامه داد: گزارش‌های دیگری نیز هست که از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارش‌ها حکایت دارد. اما برخی گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که بارورسازی ابر‌ها هیچ تاثیری در افزایش میزان بارش‌ها نداشته است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه اعتقاد زیادی به افزایش بارش‌ها از طریق بارورسازی ابر‌ها وجود ندارد، گفت: این مساله هنوز محل بحث است و ادعا‌های زیادی در این خصوص مطرح می‌شود. اما نمی‌توان آن‌ها را تایید کرد.

وظیفه با اشاره به اینکه بارورسازی ابر‌ها از طریق روش یونیزاسیون نیز انجام می‌شود، یادآور شد: گزارش سازمان جهانی هواشناسی از این حکایت دارد که هنوز مدرک مستندی برای موثر بودن این روش از بارورسازی ابر‌ها نیز ارائه نشده است.
 
وی درپاسخ به این پرسش که از فناوری چگونه می‌توان برای عبور از خشکسالی بهره گرفت؟ نیز توضیح داد: خشکسالی در دهه‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است و بسیاری از کشور‌ها دربرابر این مساله سازگاری را انتخاب کرده‌اند.
 
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: برای نمونه با توجه به اینکه آب زیادی در کشاورزی استفاده می‌شود. باید محصولاتی را برای کشت انتخاب کرد که نیاز آبی زیادی ندارند. علاوه بر این نحوه کشت و زمان کشت را نیز می‌توان تغییر داد.

وظیفه با اشاره به اینکه برای این مهم باید در جانمایی جمعیت و شهرسازی نیز نکاتی را در نظر گرفت، عنوان کرد: استفاده از انرژی پاک، بازچرخانی آب در صنایع و استفاده از آب خاکستری نیز درمدیریت منابع آب موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها